Kohtunike eetikanõukogu on kohtunikkonna sisene nõuandev organ. Eetikanõukogu poole saavad kohtunikud pöörduda neid puudutavates küsimustes arvamuse saamiseks. Lisaks saab nõukogu anda üldisi eetikaalaseid soovitusi, kas omal algatusel või kohtunike ettepanekul. Nõukogu arvamused ja soovitused ei ole siduvad.
Eetikanõukogusse kuuluvad endised ja praegused kohtunikud. Eetikanõukogu liikmed on Andra Pärsimägi, Kaupo Paal, Gerty Pau, Liivi Loide, Katre Poljakova. Nõukogu võib konkreetse küsimuse lahendamisel kaasata arvamuse saamiseks eetika asjatundja. Eetikanõukogu tehnilise toe tagab Riigikohus.
Viited
Kohtunike eetikanõukogu poole pöördumine
Kohtunik saab pöörduda nõukogu poole teda puudutavas küsimuses arvamuse saamiseks või teha nõukogule ettepaneku üldise soovituse andmiseks, esitades avalduse e-posti aadressil eetikariigikohus [dot] ee.
Avalduses tuleb piisava põhjalikkusega kirjeldada olukorda, mille kohta soovitakse saada nõukogu seisukohta.
Kui kohtunik soovib, et nõukogu ei teavitata pöörduja isikust, tuleb seda avalduses märkida. Sellisel juhul edastatakse avaldus nõukogule arvamuse või soovituse andmiseks viisil, mis tagab pöörduja anonüümsuse.
Nõukogu arvamused ja soovitused avaldatakse Riigikohtu veebilehel (Eesti kohtusüsteem – Kohtunike omavalitsuskogud – Kohtunike eetikanõukogu), tagades pöörduja ja teiste asjaomaste isikute anonüümsuse.
Vastused eetikanõukogule esitatud küsimustele
Kas kohtunik tohib tsiviilasjas enne otsuse tegemist pooltele öelda, kuidas ta kavatseb vaidluse lahendada? |
Kas kohtunikueetika nõuetega on kooskõlas see, kui kohtunik ütleb tsiviilasjas enne otsuse tegemist pooltele selgelt välja, kuidas ta kavatseb vaidluse lahendada? Näiteks, kas esitatud tõendid on piisavad või kuidas ta kavatseb õigust kohaldada ja millise hinnangu ta kavatseb tõendite alusel asjaoludele anda, kuni selleni välja, et kas ta kavatseb hagi rahuldada või jätta hagi rahuldamata? Kas tsiviilkohtumenetluses kehtib nõue, et kohtunik ei tohi enne otsuse tegemist pooltele vihjata, kuidas ta kavatseb asja lahendada ja kas vastupidine tegevus oleks kohtunikueetika nõuete rikkumine? Kohtunik on õigusemõistmisel erapooletu ja õiglane ning püüab sellisena näida ka mõistlikule kõrvalseisjale. Selleks kohtleb kohtunik protsessiosalisi võrdselt, hoidub mittevajalikest ja asjasse mittepuutuvatest kommentaaridest või märkustest. Ta väldib ärritumist, vihastumist, hääle kõrgendamist, suhtumist väljendavat miimikat ja motoorikat või muud sellist käitumist, mis võib jätta mulje tema erapoolikusest (p 14). Kohtunik hoidub hinnangutest käimasoleva või eelseisva protsessi ja selle võimalike tulemuste kohta ning taotleb samasugust hoiakut ka kohtutöötajatelt. Kohtunik ei kritiseeri avalikkuse ees teise kohtuniku menetlust ega lahendit (p 16). Eetikanõukogu seisukoht Esitatud küsimuse raames tuleb eristada kohustusi, mis kehtivad kohtuniku suhtes seadustest ja eetikanõudeid, mida tuleb arvestada eelkõige olukordades, mis on täpselt seadusega reguleerimata. Tsiviilkohtumenetluse seadustikust tuleneb terve rida kohustusi, mida kohtunik peab tsiviilasja lahendamisel täitma. Kui kohtunik täidab kõiki neid kohustusi, siis ta peab pooltega arutama küsimusi, millest asja lahendamine sõltub, milline on kohaldamisele kuuluv materiaalõiguse norm, millised asjaolud on asjakohased ja kellel on mida vaja tõendada. Kohtunike eetikakoodeksist ega ka mujalt ei tulene kohtunikule kohustust hoiduda konkreetse hagiasja raames, selle menetluse menetlusosalistele avaldamast seisukohti, mis puudutavad seda, millest konkreetse hagiasja lahendamine sõltub ja millised on konkreetse tsiviilasja lahendamise väljavaated, kas pooled peaksid sõlmima kindlatel tingimustel kompromissi jne. Kohtunik peab õigusemõistmisel olema erapooletu ja õiglane ning kohtlema menetlusosalisi võrdselt, seda järgides võib kohtunik anda menetluse ajal teada, kuidas ta selleks hetkeks laekunud asjaolude ja seisukohtade pinnalt konkreetse küsimuse või kogu tsiviilasja lahendaks. Kohtunik peab sealjuures hoiduma mittevajalikest ja asjasse mittepuutuvatest kommentaaridest või märkustest (vt eetikakoodeks p 14). Kohtunike eetikakoodeksi punktist 16 tuleneb eelkõige kohtuniku jaoks keeld anda hinnanguid käimasoleva või eelseisva kohtumenetluse kohta väljaspool konkreetset kohtumenetlust. Selle punkti kohaselt ei saa eetiliseks pidada seda, kui kohtunik arutab tema menetluses olevaid või talle lahendamiseks määratud kohtuasju või nende asjaolusid menetlusväliste isikutega. Menetluse raames, menetlusosalistega menetlust puudutavate küsimuste arutamist ja hinnangute andmist punkt 16 ei reguleeri. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimusele (arvamus nr 1/2025; jaanuar 2025) [5] pdf-failina |
Eetikanõukogu arvamus vastuseks küsimustele huvide konflikti vältimisest (erinevad perekondlikud, sotsiaalsed ja muud suhted) |
Kohtunike eetikanõukogule esitati küsimused kohtunike eetikakoodeksi p 20 tõlgendamise kohta. Nimetatud punkt kohustab kohtunikku vältima huvide konflikti, välistades olukorrad, kus perekondlikud, sotsiaalsed või muud suhted mõjutavad tema tööd kohtunikuna. 1. Kohtuniku, prokuröri ja advokaadi lapsed käivad ühes lasteaiarühmas või ühes klassis. Kohtuniku lapsed käivad teiste laste sünnipäevadel erinevates mängutubades, tuues kaasa kingitusi sünnipäevalapsele. Sünnipäevapeod toimuvad koos vanematega. Kas kohtunikust lapsevanem käitub kooskõlas kohtuniku eetikanõuetega, kui ta osaleb vanemana sellisel sünnipäevapeol? Kas pärast sellisel üritusel osalemist peaks kohtunik end taandama kohtuasja menetlusest, kui menetlusosaliseks või esindajaks on mõne teise sünnipäeval osalenud lapse vanem? 2. Kohtuniku, prokuröri ja advokaadi lapsed käivad ühes lasteaiarühmas või ühes klassis. Kas kohtunikust lapsevanem käitub kooskõlas kohtuniku eetikanõuetega, kui ta osaleb koos lapsega sünnipäeval, mis toimub mõne advokaadi või prokuröri kodus? Kas pärast sellisel sünnipäeval osalemist peaks kohtunik end taandama kohtuasja menetlusest, kui menetlusosaliseks või esindajaks on mõne teise sünnipäeval osalenud lapse vanem? 3. Kas kohtunik käitub kooskõlas eetikanõuetega, kui lubab advokaadil või prokuröril end autoga koju viia pärast mõnda ühist koosviibimist (nt jõulupidu, koolitus või muu ühine üritus)? 4. Kohtunik, prokurör ja advokaat käivad igal aastal teineteise sünnipäevadel või muudel perekondlikel üritustel ning teevad üksteisele mh rahaliselt hinnatavaid kingitusi. Kas sellistel sünnipäevadel osalemisel ja/või sünnipäevakingitusi vastu võttes käitus kohtunik kooskõlas eetikanõuetega? Kas pärast kirjeldatud tegevusi peaks kohtunik end taandama kohtuasja menetlusest, mille osaliseks või esindajaks on eelviidatud prokurör või advokaat? 5. Kohtunik, prokurör ja advokaat käivad igal aastal teineteise sünnipäevadel või muudel perekondlikel üritustel. Kas kirjeldatud olukorras käitub kohtunik kooskõlas eetikanõuetega, kui sünnipäeval osalejad osutavad üksteisele muid teenuseid, näiteks musitseerib üritusel prokurör, advokaat või kohtunik? Kas pärast kirjeldatud tegevusi peaks kohtunik end taandama kohtuasja menetlusest, mille osaliseks või esindajaks on eelviidatud prokurör või advokaat? Kas hinnang olukorrale sõltub sellest, millises mahus ülalviidatud teenuseid osutatakse? 6. Kas kohtunik käitub kooskõlas eetikanõuetega, kui ta osaleb koos prokuröri, advokaadi või politseinikuga mõne mittetulundusühingu tegevuses (nt spordiklubi või muu sarnase organisatsiooni tegevuses) ning seoses mittetulundusühingu tegevusega tekib vajadus rahaliste summade üleandmiseks või ülekandmiseks (nt üritusel osalemise tasude, reisikulude vms hüvitamiseks)? Kas seoses kirjeldatud tegevusega peaks kohtunik end taandama kohtuasja menetlusest, mille osaliseks või esindajaks on eelviidatud prokurör või advokaat? sportimiseks 7. Kas kohtunik käitub kooskõlas eetikanõuetega, kui tema alaealine laps taotleb rahalisi toetusi (näiteks võistlustel osalemiseks või muude kulukate spordivaldkondadega tegelemiseks) või õpinguteks erinevatelt äriühingutelt või eraisikutelt? Kas kohtunikule on eetiliselt ette heidetav, kui ta ei kata ise kõiki oma lapse huvi- või õppetegevusega seotud kulusid? Üldised märkused Eetikanormide vastu eksimiseks ei saa pidada seda, kui kohtunik ei kata ise kõiki oma lapse huvi- või õppetegevusega seotud kulusid (küsimus 7). Samas tuleb järgida kohtunike eetikakoodeksi p 26 ning välistada kahtlus, et rahaline hüve on lapsele antud lapsevanema ameti tõttu. Kui lapsele antakse hüve objektiivsetel alustel, ei too see kaasa huvide konflikti tekkimist. Vältida tuleb toetuse saamiseks nt vahetult advokaadibüroode poole pöördumist, eriti olukorras, kui taotluse põhjal on võimalik kindlaks teha, et lapsevanem on kohtunik. Kui advokaadibüroo on aga mingi konkreetse spordiklubi toetaja ja kohtuniku laps osaleb selle klubi tegevuses üldistel alustel, pole tegemist huvide konfliktiga. Eetikanõukogu rõhutab kokkuvõtvalt, et see, et eespool viidatud olukorrad ei ole eetikanõuetest tulenevalt igal juhul välistatud, ei tähenda, et mingid konkreetsed olukorrad ei tarvitse küsitavusi tekitada, mistõttu tuleks kohtunikul igat konkreetset situatsiooni siiski eraldi hinnata. Eetikanõukogu seisukoht pdf-failina [8]. |
Kas varem vandeadvokaadina töötanud kohtunik peab end taandama kohtuasjas, kus poole esindajaks on tema endine kolleeg advokaadibüroost ning kohtuasi on saanud alguse ajal, mil kohtunik veel töötas büroos? |
Taandamise alused tulenevad üldjuhul protsessinormidest. Küsimusele vastates eeldab eetikanõukogu, et ei esine TsMS §-s 23 ning KrMS § 49 lg-s 1 nimetatud kohtuniku taandamise aluseid. Küsimus sellest, kas tegemist võib olla muu asjaoluga, mis annab alust kahelda kohtuniku erapooletuses (TsMS § 23 p 7) ning kohtunik taotleb enda taandamist, lahendatakse TsMS § 27 lg-s 2 sätestatud korras. Samuti eeldab eetikanõukogu, et ei esine kohtunike eetikakoodiksi p-s 25 nimetatud taandamise aluseid. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kas kohtunik peab end taandama, kui menetlusosalise abikaasa on varasemalt töötanud kohtuniku alluvuses, kuid perekondlikult pole läbi käidud? |
Esmane kriteerium on kohtuniku enda siseveendumus, et ta saab selles asjas õigust mõista erapooletult ja õiglaselt. Kohtunike eetikakoodeksi p 14 järgi püüab kohtunik erapooletu ja õiglane näida ka mõistlikule kõrvalseisjale. Eetikanõukogu leiab, et küsimuses kirjeldatud asjaoludel pole kahtlused kohtuniku erapooletuses põhjendatud. Igasugune kolleegisuhe kellegagi ei ole lähedaseks suhteks kohtunike eetikakoodeksi p 25 tähenduses. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kas kohtunik peaks end taandama kohtumenetlusest, mille osaline on pank, kelle ees on kohtunikul laenukohustus (tavatingimustel kodulaen, autoliisingu vms)? |
Kohtunik ei pea taanduma kohtumenetlusest, mille osaline on pank, kelle ees on kohtunikul tavatingimustel laenukohustus. Vastavalt kohtunike eetikakoodeksi p-dele 2 ja 14 täidab kohtunik oma töökohustusi erapooletult. Eetikakoodeksi p-de 3 ja 20 järgi korraldab kohtunik oma eraelulise tegevuse selliselt, et oleks välditud konflikt kohtunikukohustusega. Eetikanõukogu hinnangul ei ole tavatingimustel laenu-, liising- või muu kohustus panga ees asjaoluks, mis tekitaks küsimuse kohtuniku erapooletusest või huvide konfliktist. Teenuse tarbijal ei teki üldjuhul majanduslikku huvi kohtuasja tulemuse vastu. Taanduse küsimus võib tekkida juhul, kui kohtunikul on panga ees tavakliendiga võrreldes erisuhe (näiteks eriti soodsatel või teistsugustel tingimustel võetud kohustus) või kui kohtunik on varasemas karjääris (näiteks advokaadina) pangaga olulises määras kokku puutunud ning tal on menetlusest väljapoole jääv teadmine vaidluse asjaoludest. Kohtunike eetikanõukogu arvamused esitatud küsimustele (arvamused nr 7-11/2023; juuni 2023) [10] pdf-failina |
Kuidas tõlgendada kohtute seaduse § 49 lg 1 mõistet „töötamine“? |
Eetikanõukogu märgib, et seaduse sätte ametlik tõlgendamine ei kuulu eetikanõukogu, vaid seadusandja ning kohtu pädevusse. Eetikanõukogu saab töötamise mõistet käsitleda üksnes kohtuniku eetikakoodeksi põhimõtetest lähtudes. Kohtute seaduse § 49 lõikes 1 öeldakse, et kohtunik ei või väljaspool kohtunikuametit töötada mujal kui õppe- või teadustööl. Töölepingu seadusest (§ 1) tulenevalt on üldjuhul töötamine, kui üks füüsiline isik teeb teisele isikule tööd tema juhtimisel ja kontrolli all ning saab selle eest tasu. Kohtuniku selline tegevus võib kahjustada tema sõltumatust ja ausameelsust, mistõttu töötamise piirang on põhjendatud. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (arvamus nr 1-6/2023; jaanuar 2023) [11] |
Kas kriminaalasju lahendav kohtunik võib tasu eest või tasuta koostada Maksu- ja Tolliametile õigusliku analüüsi kriminaalmenetlust puudutavas küsimuses? |
Eetikanõukogu soovitab hoiduda sellisest tegevusest. Kui arvamusi avaldatakse õppe- või teadustöö raames, on see lubatav juba lähtuvalt KS § 49 lg-st 1. Konkreetses küsimuses konkreetsele isikule õigusnõu andmine on aga lähedane advokaadi tööle ning võib edaspidi seada õigusemõistmisel kohtunikule takistusi. Kohtunike eetikakoodeksi p 3 järgi korraldab kohtunik oma elu ja tegevuse, sealhulgas juriidilise tegevuse, selliselt, et võimalik oht konfliktiks kohtunikukohustustega oleks minimaalne. Vastavalt kohtunike eetikakoodeksi p-le 20 väldib kohtunik huvide konflikti. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kas kohtunik tohib töötada üldhariduskoolis asendusõpetajana? |
KS § 49 lg 1 järgi ei tohi kohtunik väljaspool kohtunikuametit töötada mujal kui õppe- ja teadustööl. Ametivälised tööülesanded ei tohi kahjustada kohtuniku ametikohustuste täitmist ega kohtuniku sõltumatust õigusemõistmisel.
Eetikanõukogu leiab, et õpetajana töötamine on hõlmatud KS § 49 lg-s 1 lubatud õppe- ja teadustööga. Kohtunik peab seejuures arvestama KS § 49 lg 1 viimases lauses toodud põhimõttega. Silmas tuleb pidada ka kohtunike eetikakoodeksi sätteid (eelkõige p-d 3 ja 20).
|
Kas kohtunik võib töötada treenerina spordiklubis? |
KS § 49 lg 1 järgi ei tohi kohtunik väljaspool kohtunikuametit töötada mujal kui õppe- ja teadustööl. |
Kas kohtunik tohib osa võtta filmivõtetest, mille eest makstakse tasu? |
Osavõtt filmivõtetest ja selle eest tasu saamine ei ole töötamine KS § 49 lg 1 mõttes.
Kohtunike ametikitsenduste eesmärgiks pole keelata mis tahes tulu teenimine. Kohtunik on aktiivne ühiskonnaliige, kelle kaasalöömine erinevates tegevustes on piiratud vaid niivõrd, kuivõrd see läheb vastuollu õigusemõistmise huvidega.
Hindamaks, kas filmivõtetel osalemine on konkreetsel juhul sobilik, arvestab kohtunik eelkõige kohtunike eetikakoodeksi p-dega 3, 5, 6, 28 ja 31. Kehastatav roll ei tohiks kujutada õiguserikkumist või amoraalset käitumist. |
Kas kohtunik võib tegutseda korteriühistu juhatuse liikmena? |
Kohtunike käitumise Bangalore põhimõtete kommentaaridest nähtub, et kohtunik võib osaleda mittetulunduslikus organisatsioonis ja kuuluda selle juhtorganisse (p 167). Samuti võib kohtunik osaleda korteriühistu tegevuses ja kuuluda selle juhtorganis, kui ta omab või rendib korterit, mida korteriühistu haldab (p 170). Sama põhimõte on sõnastatud kohtunike eetikakoodeksi p-s 5, kus öeldakse, et kohtunik võib tegutseda kodanike ühendustes ja heategevuslikes organisatsioonides, vältides seejuures huvide konflikti ning enda ärakasutamist õigusemõistmise huvide vastaselt. Selle lause teine osa ühildub Bangalore põhimõtete kommentaarides märgituga, et sellises tegevuses osalemise korral peab kohtunik olema kindel, et tegutsemine mittetulundusorganisatsioonis ei võta ülemääraselt palju aega, mis võib kahjustada õigusemõistmise kohustust. Samuti ei tohi kohtunik anda ühistule õigusabi (Bangalore põhimõtete kommentaaride p 170). See keeld ei välista väljendada arvamust mõnes arutusel olevas õigusliku tähendusega küsimuses. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (arvamus nr 1-6/2023; jaanuar 2023) [11] |
Kas korteriühistu juhatuse liikmena võib kohtunik tasu saada? |
Kohtuniku osalemine mittetulundusorganisatsiooni tegevuses, seega ka korteriühistu juhatuses, eeldab, et tema tegevus ei kuulu tasustamisele. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (arvamus nr 1-6/2023; jaanuar 2023) [11] |
Kas kohtunik võib mittetulundusühingut (MTÜ) kohtus esindada? |
Kohtunike eetikakoodeks ei anna selgitusi kohtuniku tegevuse kohta õigusabi osutamisel. Kuna Bangalore põhimõtete järgi ei või kohtunik tegeleda mittetulundusühingus õigusnõustamisega, siis sellest tuleneb, et ta ei tohi olla ka ühingu esindaja kohtus, mis oma iseloomult on õigusabi andmine. Selline tegevus oleks vastuolus kombekuse põhimõttega. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (arvamus nr 1-6/2023; jaanuar 2023) [11] |
Kas ja mis tingimustel võib mittetulundusühingu (MTÜ) juhatusse kuuluv kohtunik MTÜ-d kohtus esindada? |
Asjakohased eetikanormid Kohtunik on eeskujuks seaduskuulekuses ja õiguskorrast kinnipidamisel (eetikakoodeksi p 8). Kohtunik käitub korrektselt ja väljapeetult ning väldib tegevust, mis võib heita varju professioonile ja õigusemõistmisele (eetikakoodeksi p 31). Kohtunik võib tegutseda ka kodanike ühendustes ja heategevuslikes organisatsioonides, vältides seejuures huvide konflikti ning enda ärakasutamist õigusemõistmise huvide vastaselt. Samuti võib kohtunik osaleda tegevuses, mille eesmärk on tulu saamine, arvestades hea käitumise ja ausa äritegevuse tavasid (Kohtunike eetikakoodeks p 5). Kohtunike eetikakoodeksi järgi tuleb kutse-eetika nõudeid tõlgendada seaduse, kohtunike distsiplinaarkolleegiumi lahendite, kohtunikkonna hulgas kujunenud praktika ja tava, samuti vanema kolleegi arvamuse ja kohtuniku südametunnistuse alusel (eetikakoodeksi p 10). Ühing on juriidilise isikuna õiguslik fiktsioon, mis saab suhetes teiste isikutega tegutseda üksnes esindaja kaudu. Juhatus on ühingu seadusjärgne esindusorgan ja ühing korraldab oma tegevust juhatuse kaudu. Juhatuse ülesandeks on ühingu juhtimine ja esindamine. Esindamine tähendab õigustoimingute tegemist suhetes kolmandate isikute, sealhulgas kohtuga. Ühingu juhatuse liige teostab esindusülesandeid täites ühingu teovõimet. Esindamine juhtorgani liikme poolt on samaväärne juhatuse liikme ülesande täitmine, kui seda on ühingu juhtimine. Eetikanõukogu leiab, et mittetulundusühingu liikmeks olev kohtunik, kes kuulub sama ühingu juhtorganisse on juhtorgani liikmena ühingu seaduslik esindaja ja võib ühingut esindada. Oma tegevuse eest ei tohi kohtunik tasu saada. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimusele (arvamus nr 12/2023; november 2023) [15] pdf-failina |
Kas kohtunik võib nõustada osaühingu juhatuse liiget? Kas ta võib seda teha tasu eest? |
Kohtunik ei või tegutseda mittetulundusühingu õigusnõustajana (vt vastust teisele küsimusele). Samamoodi ei või kohtunik tegeleda äriühingu, selle juhatuse või juhatuse liikme õigusnõustamisega. Küsimusest ei nähtu, kas silmas peetakse õigusnõustamist või muuliigilist nõustamist, kas see on ühekordne või pikemaaegne. Seetõttu ei saa eetikanõukogu täpsemaid selgitusi anda. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (arvamus nr 1-6/2023; jaanuar 2023) [11] |
Kas kohtunik võib olla osanik osaühingus, mis tegeleb üürimisega. |
Kohtunike eetikakoodeksi p 5 kohaselt võib kohtunik osaleda tegevuses, mille eesmärk on tulu saamine, arvestades hea käitumise ja ausa äritegevuse tavasid. Kohtunikul on äritegevuses samasugused õigused nagu tavakodanikul. Ta võib tegeleda investeerimisega ning soetada kinnisvara. Äriühingu, mis tegeleb üürimisega, osanikuks olemist ei keela ka kohtute seadus, kuid § 49 lg 2 p 3 kohaselt ei või kohtunik olla äriühingu asutaja, juhtimisõiguslik osanik, juhatuse või nõukogu liige ega välismaa äriühingu filiaali juhataja. Neile piirangutele lisandub keeld tegeleda äriühingu õigusnõustamisega või olla äriühingus mingil ametikohal (Bangalore põhimõtete kommentaaride p 169). Kohtunik peab eetikakoodeksi p-st 5 tulenevalt olema veendunud, et äriühing järgib ausa äritegevuse tavasid. Kui kohtunikule saab teatavaks, et äriühing neid tavasid ei järgi, siis ausameelsuse põhimõtte tagamiseks peaks kohtunik oma osaluse äriühingus lõpetama. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (arvamus nr 1-6/2023; jaanuar 2023) [11] |
Kas kohtunik võib olla osaühingu enamus- või ainuosanikuks? |
Kohtute seaduse (KS) § 49 lg 2 p 3 kohaselt ei või kohtunik olla äriühingu asutaja, juhtimisõiguslik osanik, juhatuse või nõukogu liige ega välismaa äriühingu filiaali juhataja. Praktikas on küsimusi tekitanud, kuidas sisustada seaduse väljendit „juhtimisõiguslik osanik“ osaühingu kontekstis, st kas viidatud sätte osa üldse puudutab osaühingut. Olles enamus- või ainuosanik, saab kohtunik ainuisikuliselt teha olulisi äriühingu juhtimisotsused ‒ osanike pädevusse kuulub näiteks osaühingu nõukogu ja nõukogu puudumisel juhatuse liikmete valimine ja tagasikutsumine (ÄS § 168). Seega praktikas tõusetuvate võimalike eetiliste konfliktide ületamiseks oleks oluline teada saada Kohtunike eetikanõukogu arvamust, kuidas KS § 49 lg 2 p 3 tuleks tõlgendada. Kas kohtunikueetika põhimõtetega on kooskõlas see, kui kohtunik on osaühingu enamus- või ainuosanikuks? Asjakohased eetikanormid Kohtunik hoiab kohtunikkonna ausameelsuse ja sõltumatuse mainet (eetikakoodeksi p 1). Kohtunik korraldab oma elu ja tegevuse, sealhulgas juriidilise tegevuse, selliselt, et võimalik oht konfliktiks kohtunikukohustustega oleks minimaalne (eetikakoodeksi p 3). Kohtunik võib tegutseda ka kodanike ühendustes ja heategevuslikes organisatsioonides, vältides seejuures huvide konflikti ning enda ärakasutamist õigusemõistmise huvide vastaselt. Samuti võib kohtunik osaleda tegevuses, mille eesmärk on tulu saamine, arvestades hea käitumise ja ausa äritegevuse tavasid (eetikakoodeksi p 5). Kohtunik kasutab oma ametivõimu ja -nime üksnes asjakohaselt, hoidudes selle omakasulisest ja vääritust ärakasutamisest. Kohtunik ei ohverda ega luba teistel isikutel kasutada oma ametialast prestiiži erahuvide nimel (eetikakoodeksi p 27). Kohtunik käitub korrektselt ja väljapeetult ning väldib tegevust, mis võib heita varju professioonile ja õigusemõistmisele (eetikakoodeksi p 31). Kohtunik ei kasuta ega võimalda kasutada kohtunikuameti prestiiži kohtuniku enda, oma pereliikme ega kellegi teise erahuvide edendamiseks, samuti ei tohi kohtunik jätta ega lubada teistel jätta muljet, et keegi on eriseisundis, mis võib ebakohaselt mõjutada kohtunikku tema ametiülesannete täitmisel (Bangalore põhimõtete kommentaar 4.9). Eetikanõukogu seisukoht Eetikanõukogu käsitleb esitatud küsimust seaduste (kohtute seadus ja äriseadustik) ja eetikakoodeksi väärtuspõhimõtete koosmõjus. Eetikanõukogu arvates võib ainu- või enamusosaluse omamine olla sama mõjuulatusega kohtuniku ametikohustuste täitmisele kui ametiväline töötamine. Eetikanõukogu soovitab kohtunikul oma ainu- või enamusosalusest igal üksikjuhul kohtu esimeest teavitada ning arvestada tema seisukohaga. Kohtute seadus (§ 49 lg 2 p 3) ei keela kohtunikul olla osaühingu enamus- või ainuosanik. Täis- ja usaldusühingu puhul osaleb osanik ühingu juhtimises, st osanikud kuuluvad juhatust asendavasse organisse. Seega ei saa kohtunik olla täis- ja usaldusühingu osanik. Erandina võib üksikjuhtumil see kõne alla tulla juhul, kui ühingulepinguga on juhtimise õigus antud teistele osanikele ja kohtunikul osanikuna puudub õigus osaleda täis- või usaldusühingu juhtimises (ÄS § 88 lg 2; § 126). Osaühingut juhivad juriidilise isiku organid (juhatus ja nõukogu). Osaniku juhtimisega seotud õigused piirduvad eelkõige osanike otsuste vastuvõtmisega, samuti annab osa osanikule õiguse osaleda osaühingu kasumi jaotamises. Osanik peab käituma heas usus, sh hoidma ärisaladust. Ainu- või enamusosaniku õiguste ja kohustuste kandmine võivad tekitada kohtunikul nii huvide- kui rollikonflikti. Eetikanõukogu on arvamusel, et kuigi seadus ei keela kohtunikul osaühingus enamus- ega ainuosanikuks olemist, tuleks kohtunikul kaaluda, kas see ei või ka näiliselt seada ohtu kohtunikkonna ausameelsuse ja sõltumatuse maine. Kas osaühing järgib hea käitumise ja ausa äritegevuse tavasid. Kas ainu- või enamusosalusest tulenevad õigused ja kohustused ei takista kohtuniku ametikohustuste hoolsat ja korrakohast täitmist ega või kaasa tuua rikkumist korruptsiooniohu ja huvide konflikti tõttu. Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimusele (arvamus nr 2/2025; märts 2025) [16] pdf-failina |
Kas kohtunikul on lubatud kandideerida parteituna KOV-i volikogu ja Riigikogu valimistel? |
Kas kohtunikul on lubatud kandideerida parteituna KOV-i volikogu ja Riigikogu valimistel? Kas on lubatud olukord, kus kohtunik oleks kohalike valimiste ajal parteituna ühe erakonna linnapea kandidaadiks ning alles kohalike omavalitsuste valimise järgselt vastava linnavolikogu kutse saamisel (asuda linnapeaks) otsustaks, kas sellele kohale asuda ja loobuda kohtunikutööst või jätkata kohtunikuna ja antud ettepanekust loobuda. Asjakohased eetikanormid Kohtunik hoidub poliitilisest tegevusest ja poliitilist poolehoidu väljendavatest seisukohavõttudest (p 7). Kohtunik ei toeta ei kõnes ega kirjas poliitilisi liikumisi ega nende kandidaati ega palu neile fondide toetust (p 24). Eetikanõukogu seisukoht Kohtunike eetikanõukogu on seisukohal, et kohtuniku kandideerimine KOV-i ja Riigikogu valimistel, samuti erakonna või valimisliidu linnapea kandidaadina ülesseadmiseks nõusoleku andmine ei ole kooskõlas kohtunike eetikanormidega. Kohtute seadus sätestab, millistele ametikohtadele saab kohtunik kandideerida ja mis juhtudel kohtuniku volitused peatuvad. Kandideerimist Riigikogu ega kohaliku omavalitsuse võimuorganitesse ei ole seadusandja reguleerinud. Kohus peab toimima seadusandlikust ja täidesaatvast võimust sõltumatult. KOV-i või Riigikogu valimistel kandideerimine on oma olemuselt aktiivne poliitiline tegevus, mis eeldab muuhulgas enda poliitiliste seisukohtade ja hoiakute avaldamist, seda ka erakonda või valimisliitu mittekuuluvalt parteitult kandidaadilt. Selline tegevus toob kaasa huvide konflikti ohu ja võib hakata segama kohtuniku tegevust õigusemõistmisel. Kohtunik peab mitte üksnes olema vaba ebasobivatest sidemetest täidesaatva ja seadusandliku võimuga ning nende võimude mõjust, vaid ta peab näima neist vabana ka mõistlikule kõrvalseisjale (Bangalore’i põhimõtted p 1.3). Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimusele (arvamus nr 3/2025; mai 2025) [17] pdf-failina |
Kas kohtunik tohib kuuluda tegev- või toetajaliikmena Kaitseliitu? |
Kui jah, siis millistes tegevustes on lubatud osaleda (sport, relvastatud õppused, teoreetiline õppetegevus jne)? Kas tohib liituda nii tavalise malevaga kui ka nt küberkaitseüksusega?
Kaitseliidu seaduse (KaLS) § 2 lg 1 järgi on Kaitseliit Kaitseministeeriumi valitsemisalas tegutsev vabatahtlik, sõjaväeliselt korraldatud, relvi valdav ja sõjaväeliste harjutustega tegelev riigikaitseorganisatsioon. Erakondade ja muude ühenduste ning nende esindajate poliitiline tegevus on Kaitseliidus keelatud (KaLS § 6).
Arvestades eelnevalt ning pidades muu hulgas silmas Kaitseliidu eesmärki (KaLS § 2 lg 3) ja ülesandeid (KaLS § 4), on eetikanõukogu seisukohal, et kohtuniku kuulumine Kaitseliitu ei ole keelatud ning tegevusvaldkonnad Kaitseliidus pole piiratud.
Kohtunik peab Kaitseliidus tegutsedes samuti järgima kohtunike eetikakoodeksi nõudeid, eelkõige pidama silmas, et tema tegevus ei seaks piiranguid õigusemõistmisele (vt kohtunike eetikakoodeksi p-d 3, 20 ja 31).
|
Eetikanõukogu arvamus kohtunike suhtlemisest meediaga |
Eetikanõukogule saadetud pöördumises soovitakse saada hinnangut Eesti Päevalehes ja Eesti Ekspressis 8. ja 9. septembril 2020 ilmunud artiklites kohtunike poolt anonüümselt ajakirjanikule antud teabe, arvamuste ja hinnangute kohta, mis käsitlesid kohtusüsteemi siseelu ja kohtunike edutamise poliitikat. Nimetatud artiklites heidavad maakohtu kohtunikud Riigikohtu esimehele ette kohatut suhtlemisviisi, poliitilist mõjutatust, ametliku järelevalvemenetluse taotlemist, enda soosikute edutamist ringkonna- ja Riigikohtusse. Eetikanõukogu seisukoht pdf-failina [18]. |
Kohtunike suhtlemine meediaga: anonüümne ajakirjandusse pöördumine, ebaõnnestunud kajastusele reageerimine |
2023. aasta märtsikuus ilmunud meediakäsitlustele viidates esitati järgmised küsimused: Kohtunik peab käituma eetiliselt, väljapeetult ja kohtunikuametile kohaselt nii otseselt õigust mõistes, aga ka väljaspool oma ametitegevust. Eetikakoodeksi p 6 kohaselt, kohtunik väldib ebasündsust kõigis oma tegudes ja mõtteavaldustes. Olles üldsuse valvsa tähelepanu all, peab kohtunik aktsepteerima isiklikke piiranguid, mis tavakodanikule võivad koormavad tunduda. Eeskätt peab kohtunik käituma viisil, mis sobib kokku kohtunikuameti väärikusega (eetikakoodeksi p 6). Kohtunikule kohasel viisil käitumine on oluline just võimalikes konfliktsituatsioonides. Seal on oluline, et iga kohtunik näitaks oma käitumisega, et ta on väärikas ja annaks eeskuju konfliktide lahendamisel. Kohtuniku tööd õigusemõistmisel ja teiste teenistujatega ning koostööpartneritega suhtlemisel ei ole võimalik lahus vaadata. See, kuidas kohtunik käitub väljaspool kohtusaali, mõjutab ka kolleegide, kohtuteenistujate, koostööpartnerite, esindajate, menetlusosaliste ja avalikkuse arusaama sellest, milline on kohtunik ka õigusemõistjana. Iga kohtuniku käitumisest sõltub kogu kohtunikkonna ja kohtusüsteemi maine. Kohtunikel lasub vastutus ka kohtu kui organisatsiooni sisekliima ja tööõhkkonna ning kohtu kui tööandja maine kujundamisel. Ka kohtuteenistujad peavad tunnetama, et võimalike konfliktide ja probleemide 1 korral on kohtu ja kohtunike tegevus suunatud konfliktide lahendamisele, mitte nende eskaleerimisele. Juhul, kui kohtuniku suhtes tehakse pöördumine, mis tundub kohtuniku jaoks kohatu või ebaviisakas, tuleks kohtunikul vältida ülereageerimist. Ebaviisakas või kohatu pöördumine iseloomustab eelkõige pöördumise tegijat, mitte kohtunikku. Samas ei pea kohtunik taluma solvanguid ega kohatut käitumist. Esmalt tuleb kohtunikul otsustada, kas pöördumine oli lubamatu ja kas sellele tuleb reageerida. Kohtuniku reaktsioon peab olema kaalutletud, tasakaalukas ja väärikas. Reaktsioon peab olema suunatud lahenduse saavutamisele. Esmaselt tuleks reeglina pöörduda kohatult käitunud isiku poole ja selgitada talle väljapeetud ja väärikal viisil tema käitumise kohatust. Juhul, kui kohtunikul on veendumus, et kohatu käitumine jätkub, saab kohtunik pöörduda kas kohtu esimehe poole või vääritult käitunud isiku ülemuse poole. Kohtuniku poolt ajakirjanduse poole pöördumisega seotud eetilisi küsimusi käsitles eetikanõukogu oma varasemas arvamuses (vt „Kohtunike eetikanõukogu arvamus kohtunike suhtlemise kohta meediaga“). Selles arvamuses rõhutati mh järgmist: -Kohtunik võib osaleda avalikku huvi pakkuvates riigi kohtupoliitika aruteludes ning võtta ajakirjanduses sõna kohtusüsteemi toimimist käsitlevates küsimustes. Ta teeb seda oma nimega, mitte anonüümselt. - Kohtunikkonna siseasju ega vastasseisu kolleegiga ei vii kohtunik avalikkuse ette. Ajakirjanike pöördumisel teabe saamiseks peab kohtunik säilitama vaoshoituse ning hoiduma oma kolleegide halvustamisest. /…/. Lubamatu ja kohtunikule vääritu on keelepeks ja kuulujuttude levitamine nii anonüümselt kui oma nime all. Ajakirjandusse pöördumisel saab eesmärk olla probleemi lahendamine, mitte aga emotsioonide üleskütmine. Kohtunik peab hoiduma ära kasutamast isiklikke suhteid ajakirjanikega, et tõmmata tähelepanu kolleegi käitumisele või mõnele sündmusele. Kohtunik ei tohi unustada, et tema tegu või sõnad võivad mõjutada kohtu ning kohtusüsteemi usaldusväärsust. Eetikanõukogu jääb viidatud seisukohtade juurde ning rõhutab, et samad põhimõtted ajakirjanduse poole pöördumisel ja konfliktide ajakirjanduse ette viimisel kehtivad ka siis, kui kohtunikule saadetakse pöördumine, mida kohtunik hindab kohatuks. Eetikanõukogu viitab täiendavalt Euroopa Kohtunike Konsultatiivnõukogu arvamusele nr 24. Seal märgitakse, et Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni art 10 p 2 sätestab, et kuna sõnavabaduse kasutamisega kaasnevad kohustused ja vastutus, võidakse selle kohta seaduses ette näha formaalsusi, tingimusi või piiranguid, mis on demokraatlikus ühiskonnas vajalikud, mh õigusemõistmise autoriteedi ja erapooletuse säilitamiseks. Nimetatu seab kohtunike sõnavabadusele piirid, mida on rõhutanud ka EIK. EIK rõhutab kohtunike sõnavabaduse piiramisel ka proportsionaalsuse põhimõtet. Sõnavabaduse kasutamine on lubatud, kui see vastab tungivale sotsiaalsele vajadusele või on proportsionaalne teenitavale eesmärgile. Tasakaalu leidmisel kohtuniku isikuvabaduse ja demokraatliku ühiskonna legitiimse huvi vahel säilitada usaldus kohtuvõimu vastu, tuleb arvestada järgmisi peamisi aspekte: 1) kas kohtuniku sõnavõtt seab kahtluse alla tema erapooletuse; 2) kas kohtuniku sõnavõtt võib ajendada poliitilisi rünnakuid; 3) kas kohtuniku sõnavõtt on vastavuses ametiväärikusega. Kui mõni neist aspektidest on kahtluse all, tuleks sõnavõtust hoiduda. Hinnata tuleks ka laiemat ühiskondlikku konteksti, keelekasutust ja kohtuniku positsiooni kohtusüsteemis. Kohtunike eetikanõukogu arvamused esitatud küsimustele (arvamused nr 7-11/2023; juuni 2023) [10] pdf-failina |
Kas ja mil viisil võib kohtunik väljendada oma suhtumist Venemaa agressiooni Ukraina vastu? |
Kohtuniku erapooletus ei tähenda, et ta ei või omada seisukohti ühiskonnas toimuvate sündmuste osas. Samas peab kohtunik oma seisukohtade aktiivsel väljendamisel silmas pidama, et tema tegevus ja väljaütlemised ei piiraks õigusemõistmist. Kohtunike eetikakoodeksi preambula järgi on kohtunikkonnal keskne osa demokraatia ja õiguskorra kindlustamisel. Seda rolli täidab kohtunik eelkõige oma ametikohustusi täites. Kohtunike eetikakoodeksi p 3 järgi korraldab kohtunik oma elu ja tegevuse selliselt, et võimalik oht konfliktiks kohtunikukohustustega oleks minimaalne. Eetikanõukogu soovitab Ukrainat toetavaid ja Venemaa agressiooni hukkamõistvaid seisukohti esitades jääda väärikaks ja tasakaalukaks, pidades silmas, et toetust saab avaldada mitmel viisil (põgenike abistamine, humanitaarabiga tegelemine jne). Eetikanõukogu juhib veel tähelepanu kohtunike eetikakoodeksi p-le 6, mille kohaselt väldib kohtunik ebasündsust kõigis oma tegudes ja mõtteavaldustes ning peab aktsepteerima isiklikke piiranguid, mis võivad tavakodanikele tunduda koormavad. Küll on eetikanõukogu seisukohal, et Venemaa agressiooni osas arvamuse avaldamine ei ole vastuolus kohtunike eetikakoodeksi p-ga 7, mille järgi hoidub kohtunik poliitilist poolehoidu väljendavatest seisukohavõttudest. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kas kohtunikule on sobiv avaldada sotsiaalmeedias postitusi ja kommentaare teemadel väljaspool õigusemõistmist? |
Kas kohtunikule on sobiv avaldada sotsiaalmeedias postitusi ja kommentaare teemadel väljaspool õigusemõistmist, mh riigielu ja avalikkust puudutavatel muudel teemadel, ka poliitilistel teemadel? Milliseid piiranguid peaks kohtunik seejuures järgima? Kas piirangud erinevad sellest, kas postitused või kommentaarid avaldatakse avalikkusele või piiratud ringis (nt FB sõprade ringis)? Kohtunik võib avaldada sotsiaalmeedia postitusi ja kommentaare ühiskonnaelu teemadel ning osa võtta demokraatlikust debatist. Arvamused ei pea olema enamuse seisukohtadega nõustuvad, vaid võivad olla ka kriitilised. Demokraatliku ühiskonna üheks kandvaks ideeks ongi jõuda läbi debati tasakaalustatud tulemuseni. Kriitilise arvamuse esitamisel tuleb silmas pidada demokraatlikude debati lugupidavat iseloomu ning avatust aktsepteerida erinevaid arusaamasid. Kohtunikul on ja peabki olema sarnaselt teiste ühiskonnaliikmetega tagatud üldine sõnavabadus. Siinjuures tuleb aga arvestada, et üldtunnustatult peab kohtunik arvestama kohtunikuameti teatud konfidentsiaalsusest tuleneva üldise sõnavabaduse seaduslike riivetega. Piirangute eesmärk on muu hulgas tagada, et kohtuvõim mitte ainult ei oleks, vaid ka näiks erapooletu ja sõltumatu. Kohtunik peaks hoiduma aktivistlikest poliitilistest sõnavõttudest. Poliitilistes küsimustes on kohtunikel lubatud arvamust avaldada õigusmõistmist (nii menetluslikus kui administratiivses plaanis) puudutavates küsimustes. Kindlasti võib kohtunik välja astuda kohtuvõimu sõltumatuse kaitseks. Sotsiaalmeedias avaldatud postituste puhul ei oma tähendust, kas kommentaarid avaldatakse avalikkusele või piiratud ringis. Tuleb arvestada, et need kommentaarid on esitatud püsivat kirjalikku taasesitamist võimaldaval viisil ning isikute piiratud ring ei ole garanteeritud. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kas ja mis ulatuses võib kohtunik avalikes kommentaarides kasutada slängi, metafoore, teha nalju ja väljendada ka ründavaid hoiakuid sarnaselt teiste inimestega? |
Kas ja mis ulatuses võib kohtunik avalikes kommentaarides kasutada slängi, metafoore, teha nalju ja väljendada ka ründavaid hoiakuid sarnaselt teiste inimestega (kommentaatoritega), mh kui eelnevalt on rünnatud teda ennast või kui ründav hoiak on juba meedias levinud varem? Kas tähendust omab asjaolu, kui inimene on aktiivne postitaja olnud ka varem, enne kohtunikuks saamist, st kas ja kui palju peaks ta oma varasemat käitumismustrit muutma? Kohtunik peab oma käitumismustri viima vastavusse kohtunikuametile esitatavate nõuetega oma varasemast tegevusest sõltumata. Ei saa lasta tekkida olukorda, kus mõnele kohtunikule on rohkem lubatud üksnes seetõttu, et ta on varem mittekohtunikuna teatud viisil käitunud. Eetikakoodeks on kõigile kohtunikele ühine. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kui kohtunik on kedagi postitustes ja kommentaarides riivanud, siis kas avalik vabandamine on sel juhul oodatav ja eelistatud, või pigem tuleks teemale mitte rohkem tähelepanu pöörata ega tõmmata? |
See sõltub kontekstist. Kui kohtunik on käitunud kohatult või postitanud kommentaari, mis on olnud kahemõtteline, on vabandamine asjakohane. Kui kohtuniku postitusest väidetavalt riivatud teise osapoole puhul on kahtlus, et tema reaktsioon ei pruugi olla siiras, vaid eesmärk on provotseerida, on soovitav suhtlus pigem koheselt lõpetada. Eetikanõukogu arvamus esitatud küsimustele (2022) pdf-failina [9] |
Kohtu esimehe kohustused: kolleegide võrdne kohtlemine hüvede jagamisel ja eeliste andmisel ning noorkohtunikele juhendajate määramisel |
Kas kohtunikueetika koodeksi punktist 18 tuleneb kohtu esimehele kohustus jagada kolleegidele hüvesid ning anda eeliseid ühetaoliselt või vähemalt selgete ja objektiivsete tunnuste alusel? Koolitusnõukogu töötab välja juhendaja kompetentsimudelit, juhendajate/mentorite koolitusprogrammides on huvilistel võimalik osaleda, samuti on väljatöötamisel alustava kohtuniku ja mentori koostöövestluse aruande vormid. Kohtunik, kes soovib juhendada, saab pakutavate enesetäiendamise võimalustega tutvuda ja koolitustel osaleda. Eetikanõukogu ei saa küsimuse selgituses toodu pinnalt seisukohta kujundada, kas konkreetses kohtus on mentorite ja juhendajate nimetamisel järgitud eetikareegleid. Küsimuses nimetatud kaasamised (erinevatel üritustel osalemine, teiste riikide kolleegidega kohtumised) ei ole käsitletavad pelgalt hüvedena vaid samaaegselt ka ülesannete ja kohustustena, mida täidetakse väljaspool tööaega. Teisalt peegeldub kaasamises ka usaldus kolleegi suhtes ja tunnustus. Eetikanõukogu on seisukohal, et avatud ja läbipaistvale juhtimisele ning kolleegide vahelistele headele suhetele tuleks kasuks, kui kaasaja selgitaks oma valikuid. Eetikanõukogu soovitab küsijal esmalt oma osakonnas juhendamisega seonduvat arutada ja teha vajadusel kohtu esimehele konkreetsed ettepanekud, mis soodustaksid parimate ja pädevamate kolleegide juhendajateks määramist. Kohtuniku eetika ja kohtu sisekliimaga ei ole kooskõlas olukord, kui kohtunik on läbinud mentori koolituse, avaldanud kohtu esimehele soovi oma kogemusi ja teadmisi jagada juhendaja rollis, kuid kohtu esimees ei ole põhjendanud, miks kohtuniku soovi ei saa täita. Eetikanormidega (eetikakoodeksi p 1 ja 18) on kooskõlas, kui esimees põhjendab, miks soovijat konkreetsel juhul juhendajaks ei määrata. Kuna alustavad kohtunikud on eri valdkondadest (osakondadest), erinevate eelduste ja oskustega, siis tuleb võimaluste piires, igal üksikjuhul neid erisusi arvestada. Kui juhendajaks soovib mitu isikut, on parim praktika, kui nad kuulatakse ära, arvestatakse mõistlikul määral alustava kohtuniku arvamust ja seejärel kohtu esimees põhjendab, mille alusel ta konkreetsel juhul valiku teeb. Kohtunike eetikanõukogu arvamused esitatud küsimustele (arvamused nr 7-11/2023; juuni 2023) [10] pdf-failina |
Maakohtu osakonnajuhataja nimetamise korraldusest ajendatud küsimused |
Kas kohtu esimehele laienevad tema ametikohal töötamisel kohustused järgida õigusakte ning hoida kohtunikkonna ausameelsuse mainet? Kas kohtu esimees täidab oma töökohustusi omakasupüüdmatult, kui ei võimalda kohtunikel kujundada väljakujunenud tavade ja seaduse kohaselt ühist arvamust osakonnajuhataja kandidaadi suhtes enne tema ametisse nimetamist? Kohtunik hoiab kohtunikkonna ausameelsuse ja sõltumatuse mainet (eetikakoodeksi p 1) Kohtunik täidab oma töökohustusi erapooletult, omakasupüüdmatult ja hoolikalt ning kasutab temale antud võimu parimal võimalikul viisil (eetikakoodeksi p 2) Kohtunik, kellele on pandud administratiivsed kohustused, täidab neid hoolikalt, säilitades erialase kompetentsuse ja väljapeetuse ning hõlbustades teiste kohtunike ja kohtutöötajate tööd. Ta esitab kolleegidele ja kohtutöötajatele töö suhtes ühetaolised nõuded (eetikakoodeksi p 18). Kohtunik käitub korrektselt ja väljapeetult ning väldib tegevust, mis võib heita varju professioonile ja õigusemõistmisele (eetikakoodeksi p 31). Osakonnajuhataja nimetamine on kohtu esimehe ainupädevuses ja ei eelda hääletamist ning kohtu esimehel ei ole kohustust kohtunike arvamusega arvestada. Samas toob eetikakomisjon esile, et osakonnajuhataja peaks olema kohtu esimehe ja osakonnas töötavate kohtunike vahelüliks, kes korraldab omavahelist koostööd ja vahendab informatsiooni. See eeldab nii esimehe kui kohtunike usaldust ja koostöövalmidust osakonnajuhataja suhtes ning selleks ongi seaduses ette nähtud kohtu esimehe poolt osakonnajuhataja valimisel osakonnas töötavate kohtunike arvamuse ärakuulamine. Eetikanõukogu ei pea administratiivülesandeid täitva kohtuniku sh osakonnajuhataja nimetamisel üldjuhul põhjendatuks anonüümset ja salajast arvamuste esitamist, sh hääletust. Eetikakoodeksi p-is 31 toodud kohtuniku korrektse ja väljapeetud käitumisega on kooskõlas avalik arutelu. Samuti viitab seaduses nimetatud arvamuse ärakuulamine avalikule arutelule. Samas, kui enamus kohtunikke soovivad siiski salajast hääletust isikuvalimistel, kuigi seadus või kohtu kodukord seda ette ei näe, siis peaks igakordselt analüüsima selle soovi põhjust. Käesoleval juhul on küsija leidnud, et salajane hääletus võimaldab vältida tulevikus võimalikke erimeelsusi ja vastuolusid kolleegide vahel. See viitab aga sellele, et küsija arvates võib 3 avalikult arvamuse avaldamine olla edasistele normaalsetele ja toetavatele töösuhetele pärssivaks teguriks. Enne osakonnajuhata nimetamist tuleb kohtu esimehel tagada sama osakonna kohtunike ärakuulamine. Kolleegidel peab olema võimalus avaldada arvamust kandidaadi isikuomaduste ja sobivuse kohta. Osakonnajuhatajate nimetamine toimus 2023. aasta kevadel seadusest tulenevalt küll esmakordselt, kuid analoogne regulatsioon oli varem kohtumaja juhtide nimetamisel. Seega, kui lähtuda eeldusest, et konkreetses kohtus on seni kohtunike ärakuulamine asendatud kõigi kohtunike salajase hääletusega, siis selle tava muutmiseks oleks kohtu esimees pidanud eelnevalt selgitama, et ta soovib seda korda muuta ja ära kuulama tava muutmise osas kohtunike seisukohad. Küsimuse pinnalt saab teha järelduse, et kui kohtu esimees ei selgitanud üldse kohtunikele, et soovib senist tava muuta, ja ei pea põhjendatuks salajase hääletuse läbiviimist, rikkus ta eetikakoodeksi p-i 2, mille kohaselt kohtunik kasutab temale antud võimu parimal võimalikul viisil ja p-i 18 eelkõige piisava hoolikuse puudumise ja väljapeetuse osas ning võis oma käitumisega kahjustada kohtunike omavahelist koostööd. Kohtunike eetikanõukogu arvamused esitatud küsimustele (arvamused nr 7-11/2023; juuni 2023) [10]pdf-failina |
Kohtu üldkogu korraldamisest ajendatud küsimused (külaliste kutsumine jmt) |
Kas kohtunike üldkogule võib kutsuda külalisi väljastpoolt kohtusüsteemi? Asjakohased eetikanormid Eetikanõukogu arvates ei ole külaliste kutsumine maa- või ringkonnakohtu üldkogule vastuolus eetikareeglitega. Üldkogu võib lisaks seadusega sätestatud ülesannetele täita muid, sh kohtukodukorrast tulenevaid ülesandeid. Eetikanõukogu märgib, et eetikaga ei ole vastuolus üldkogul hariva iseloomuga loengu pidamine või ka meelelahutuslik osa. Külaliste kutsumine ei tähenda kohtunikkonna siseasjade avalikkuse ette viimist. Eetikanõukogu rõhutab, et avatud ja läbipaistev kohtupidamine ja -korraldus on eetikanormidega kooskõlas ning kutsutud külalise juures viibimine kohtu arengut käsitlevate teemade juures ei riiva kohtute sõltumatust. Kohtu esimehe ülesanne on hoolt kanda, et kutsutud isik kasutaks saadud informatsiooni üksnes selle ülesande täitmiseks, milleks teda üldkogule kutsuti. Diskussiooni asendumine loenguga ei ole kohtunike eetika küsimus. Kohtunike eetikanõukogu arvamused esitatud küsimustele (arvamused nr 7-11/2023; juuni 2023) [10] pdf-failina |
Küsimused seoses kohtu esimehe käitumisega kohtunike väidetavate rikkumiste lahendamisel |
Kohtunike üldkogul avaldab kohtu esimees, et ta on kuulnud KHN-il osaledes kuulujuttu mitme kohtuniku ebaeetilisest käitumisest. Kohtu esimees avaldab, et nende kohtunike nimed on talle teada. Kohtu esimees taunib üldkogul nende käitumist, kuid avaldab, et tal puuduvad tõendid. Kas eeltoodud käitumine on eetiline? Kas on eetiline viidata kuulujutu allikana kohtute omavalitsusorgani tegevusele, kuigi KHNi protokoll kohtu esimehe viidatud kuulujuttu ei kajasta? Kui kohtunikku, kelle suhtes menetlust alustati, koosolekul ei viibi, kommenteerib kohtu juht tema tegevust koosolekul ilma kohtuniku osaluseta. Kas selline teguviis on eetiline? Kui vastus mõnele eelpool esitatud küsimusele on eitav, siis milline oleks eetiline tegutsemisviis?
Kohtunike eetikanõukogu arvamus esitatud küsimusele (arvamus nr 13/2023; detsember 2023) [19] pdf-failina |
Ülevaade eetikanõukogu viimastest arvamustest
Lingid
[1] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/%C3%95igusalased%20materjalid/T%C3%95LGE%20Bangalore%20p%C3%B5him%C3%B5tete%20kommentaarid.docx
[2] https://www.riigikohus.ee/et/kohtunikuamet/kohtunike-eetikakoodeks
[3] https://www.unodc.org/res/ji/import/international_standards/commentary_on_the_bangalore_principles_of_judicial_conduct/bangalore_principles_english.pdf
[4] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/%C3%95igusalased%20materjalid/T%C3%95LGE%20Bangalore%20principles%20EST%20uuendatud%20versioon%2029-12-2024.docx
[5] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/pictures/2024/Margit%20Vutt%20ja%20Vahur-Peeter%20Liin%2025.11.2024.2024/eetikan%C3%B5ukogu%20seisukoht%202025.pdf
[6] https://www.unodc.org/pdf/crime/corruption/judicial_group/Bangalore_principles.pdf
[7] http://www.unodc.org/res/ji/import/international_standards/commentary_on_the_bangalore_principles_of_judicial_conduct/bangalore_principles_english.pdf
[8] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/elfinder/dokumendid/Eetikan%C3%B5ukogu/Vastus.pdf
[9] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/elfinder/dokumendid/Eetikan%C3%B5ukogu/Kohtunike%20eetikan%C3%B5ukogu%20vastused.pdf
[10] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/elfinder/dokumendid/Eetikan%C3%B5ukogu/Kohtunike%20eetikan%C3%B5ukogu%20arvamused_juuni.pdf
[11] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/elfinder/Eesti%20kohtus%C3%BCsteem%20(ja%20seal%20olevad%20failid)/eetikan%C3%B5ukogu/Eetikan%C3%B5ukogu%20arvamus%202023.pdf
[12] https://www.riigikohus.ee/et/kas-kohtunik-tohib-tootada-uldhariduskoolis-asendusopetajana
[13] https://www.riigikohus.ee/et/kas-kohtunik-voib-tootada-treenerina-spordiklubis
[14] https://www.riigikohus.ee/et/kas-kohtunik-tohib-osa-votta-filmivotetest-mille-eest-makstakse-tasu
[15] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/t%C3%B6%C3%B6kuulutused/2023/Kohtunike%20eetikan%C3%B5ukogu%20arvamus%20nr%2012.pdf
[16] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/3.%20V%C3%A4lisveebi%20sisu%20materjalid/Eetikan%C3%B5ukogu/KOHTUNIKE%20EETIKAN%C3%95UKOGU%20ARVAMUS%20nr%202.pdf
[17] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/3.%20V%C3%A4lisveebi%20sisu%20materjalid/Eetikan%C3%B5ukogu/KOHTUNIKE%20EETIKAN%C3%95UKOGU%20ARVAMUS%20nr%203%202025.pdf
[18] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/elfinder/dokumendid/Eetikan%C3%B5ukogu/Eetikan%C3%B5ukogu%20arvamus_kohtunike%20suhtlemise%20kohta%20meediaga.pdf
[19] https://www.riigikohus.ee/sites/default/files/t%C3%B6%C3%B6kuulutused/2023/Arvamus%20nr%2013.pdf