Riigikohus on Eesti Vabariigi kõrgeim kohus.
Põhiseaduse kohaselt on Riigikohus kassatsioonikohus ja
põhiseaduslikkuse järelevalve kohus. Riigikohtu pädevus
on sätestatud kohtute seaduses. 

- Eesti vabariigi põhiseadus -

Põhiseaduslikkuse järelevalve

PrintPDF

Juhis põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse algatamiseks I ja II astme kohtus
Riigilõivumäärade põhiseaduspärasuse kontroll

 

Taotlused põhiseaduslikkuse järelevalve asjades

Põhiseaduslikkuse järelevalve kohtuasju lahendab Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium või üldkogu. Kolleegiumi esimees on Riigikohtu esimees Villu Kõve, ülejäänud kaheksa kolleegiumi liiget nimetab Riigikohtu üldkogu. Üldjuhul vaatab põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium asju läbi viieliikmelises koosseisus. 

 

I Taotlused kontrollida õigustloova akti põhiseadusele vastavust (PSJKS II peatükk)

Riigikohus avaldab neis asjus kaasuse põhiselt menetlusosaliste arvamused andmekaitse reegleid arvestavas ulatuses kuni asjas kohtulahendi avalikustamiseni.

5-24-3
Tartu Ringkonnakohtu taotlus tunnistada karistusseadustiku § 141 lg 2 p 1 sanktsioon põhiseadusega vastuolus olevaks.

Tartu_Ringkonnakohtu_otsuse_29-04-2024_väljavõte_5-24-3

Arvamus_õiguskantsler_5-24-3

Arvamus_prokuratuur_5-24-3

Arvamus_Riigikogu_õiguskomisjon_5-24-3

Arvamus_justiitsminister_5-24-3

 

5-24-25
Pärnu Maakohtu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks regionaalministri 23.11.2023. a määruse nr 83 „Ajutised püügikitsendused, püügiõiguse tasu ja püügivahendite piirarv harrastuskalapüügil 2024. aastal“ § 4 lg 8, koosmõjus KPS § 85 lg-ga 1. ning õigustloova akti andmata jätmine, millega ei nõuta põhiseadusest tuleneva määratletusnõude täitmiseks kogu riigis vastavalt ametkonnalt minimaalseltki keelualade (nii püsivate kui ajutiste) nii kaitseks kui ka karistusnormi selguse huvides informeeriva tähistuste paigaldamist kohapeal looduses.

Pärnu_Maakohtu_otsus_24-07-2024

Arvamus_õiguskantsler_5-24-25

Arvamus_Riigikogu_keskkonnakomisjon_5-24-25

Arvamus_regionaal- ja põllumajandusminister_5-24-25 

Arvamus_täiendav_õiguskantsler_5-24-25

Arvamus_justiits-ja_digiminister_5-24-25

5-24-26
Tallinna Halduskohtu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks töövõime toetuste seaduse § 12 lg 4 osas, milles see ei võimalda töövõimetoetuse maksmist toitjakaotuspensioni saavale isikule.

Tallinna_Halduskohtu_otsus_05-09-2024

Arvamus_Eesti_Töötukassa_5-24-26

Arvamus_justiits-ja_digiminister_5-24-26

Arvamus_Sotsiaalministeerium_5-24-26

Arvamus_Riigikogu_sotsiaalkomisjon_5-24-26

Arvamus_õiguskantsler_5-24-26

5-24-28
Tartu Halduskohtu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks välismaalaste seaduse § 100(1) lg 1(1), § 100(10) lg 1, § 100(13) lg 2 ja § 100(18) osas, milles need välistavad pikaajalise viisa andmisest keeldumise vaidlustamiseks kaebuse esitamise halduskohtule.

Tartu_Halduskohtu_määrus_17-09-2024

Arvamus_Siseministeerium_5-24-28

Arvamus_Riigikogu_põhiseaduskomisjon_5-24-28

Arvamus_Välisministeerium_5-24-28

Arvamus_justiits-ja_digiminister_5-24-28

Arvamus_õiguskantsler_5-24-28

5-24-29
Elva Vallavolikogu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks õigustloova akti andmata jätmine, millega oleks kindlaks määratud, kas, mis tingimustel ja milliste meetmetega saab kohaliku omavalitsuse üksus läbi viia juba rahvastikuregistrisse kantud elukohaandmete sisulise kontrollmenetluse, eesmärgiga tagada, et kohaliku omavalitsuse üksuse volikogus tegutseksid ning kohaliku omavalitusse üksuse volikogu valimistel osaleksid ainult kohalikud elanikud. Alternatiivselt, Elva Vallavolikogu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks õiguslik ebaselgus, mille tõttu ei ole kohaliku omavalitsuse üksusel olukorras, kus ollakse kohustatud tagama, et kohaliku omavalitsuse üksuse volikogus tegutseks üksnes kohalikud elanikud, võimalik piisavalt selgelt ja täpselt määratleda enda õigusi ja kohustusi.

Elva_Vallavolikogu_taotlus_03-10-2024 

Arvamus_Riigikogu_põhiseaduskomisjon_5-24-29

Arvamus_Siseministeerium_5-24-29

Arvamus_õiguskantsler_5-24-29

Arvamus_justiits-ja_digiminister_5-24-29

5-24-30
Tartu Halduskohtu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks tervise- ja tööministri 5. juuli 2022. a määruse nr 55 „Ravimi müügiloa muutmise ning erialase hindamise  tingimused ja tasu suurus“ § 7 lg  5  11. juulist 2022 kuni 16. veebruarini 2024 kehtinud redaktsioonis ning ravimiseaduse § 77 lg 22 ning tervise- ja tööministri 5. juuli 2022. a määruse nr 55 „Ravimi müügiloa muutmise ning erialase hindamise  tingimused ja tasu suurus“ § 7 lg  5 alates 17. veebruarist 2024 kehtivas redaktsioonis osas, mis võimaldas määrata veterinaarravimi müügiloa haldamise tasu 2023. a eest.

Tartu_Halduskohtu_otsus_16-10-2024

Arvamus_õiguskantsler_5-24-30

Arvamus_Sotsiaalministeerium_5-24-30

Arvamus_Riigikogu_sotsiaalkomisjon_5-24-30

Arvamus_Ravimiamet_5-24-30

Arvamus_UAB_Veta_5-24-30

Arvamus_justiits-ja_digiminister_5-24-30 

5-24-31

Taotlus hinnata tsiviilasja 2-24-14589 kohtumääruse ja otsuse kooskõla põhiseadusega.

Materjale ei avaldata 

5-24-32
Õiguskantsleri taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks ja kehtetuks haridus- ja teadusministri 16.08.2019. a määruse nr 37 „Üliõpilaste riiklike stipendiumite liigid, suurused ning nende määramise üldtingimused ja kord“ § 2 lõige 2.

Õiguskantsleri_taotlus_5-24-32

5-24-33
Saue Vallavolikogu taotlus tunnistada põhiseadusega vastuolus olevaks 29. juulil 2024 vastu võetud ja 9. augustil 2024 välja kuulutatud tulumaksuseaduse muutmise seaduse 1 § 1 („Tulumaksuseaduse muutmine“) või alternatiivselt § 2 („Seaduse jõustumine“).

Saue_Vallavolikogu_taotlus_5-24-33 

 

II Kaebused Riigikogu, Riigikogu juhatuse ja Vabariigi Presidendi  otsuste peale (PSJKS III peatükk)

III Valimiskaebused (PSJKS VI peatükk)